Dinu Lipatti (19 martie 1917, Bucureşti; d. 2 decembrie 1950)
In muzica Dinu Lipatti s-a considerat a fi finul spiritual al lui George Enescu. La Bucuretti a lucrat cu renumita pedagoga a pianului care a fost Florica Musicescu. A fost coleg cu Maria Fotino, cu Corneliu Gheorghiu. Ulterior, la Paris, s-a perfectionat cu celebra profesoara Nadia Boulanger, cu Alfred Cortot, cu Stravinski. Maturitatea artistica o atinge in ultimul deceniu de viata. Atat in domeniul pianisticii cat si in cel al compozitiei.
Marea majoritate a imprimarilor sale speciale au fost realizate in ultimul an de viata, la insistentele sotiei sale, pianista Madeleine Lipatti; au fost realizate in Elvetia, de catre Casa EMI de catre nu mai putin celebrul producator care a fost Walter Lege, prieten apropiat, in epoca, al multor muzicieni. Este mostenirea cea mai de pret pe care Lipatti o lasa posteritatii, pe care ne-o lasa noua. Iar caracterul exemplar al acesteia se constituie intr-un model de referinta ce nu poate fi ocolit de pianistica actuala. Lipatti a compus cu discretie. in primul rand pentru sine. Ca si in cazul lui Gustav Mahler – in epoca , la inceput de secol, celebru in calitatea sa de dirijor, astazi iubit pentru constructiile sale simfonice postromantice, ca si in cazul lui Constantin Silvestri, mai aproape, in zilele noastre, arta pianistica a lui Dinu Lipatti se alatura domeniului componistic drept un mijloc firesc al comunicarii . Este o comunicare pe care, la fel ca si George Enescu, Lipatti o alimenteaza din prea-plinul unei incarcaturi spirituale de autentica consistenta.
În repertoriul său prevalau operele unor compozitori ca Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Frédéric Chopin, Béla Bartók, dar şi Robert Schumann, Edward Grieg, Maurice Ravel, Domenico Scarlatti.
Ion Voicu (n. 8 octombrie 1923, Bucureşti – d. 24 februarie 1997)
Ion Voicu s-a născut pe 8 octombrie 1923 la Bucureşti, într-o familie de muzicieni: bunicul său, Nicolae Voicu, fusese violoncelist, iar tatăl său, Ştefan Voicu, a cântat la vioară şi contrabas. Nu doar Ion Voicu, ci şi fraţii săi au îmbrăţişat cariere artistice, Marian şi Mircea Voicu alegând pianul, iar Gheorghe Voicu, contrabasul.
Pe la vârsta de 4-5 ani, după cum avea să povestească mai târziu, Ion îşi dorea să primească o vioară mică, iar de Paşte chiar avea să capete un asemenea cadou. Încântat peste măsură micuţul nu s-a desprins toată ziua de vioară, iar până seara deja reprodusese toate melodiile pe care le cunoştea. Impresionată de talentul lui, dar mai ales văzându-i perspectivele de bun muzician, mama lui Ion Voicu i-a luat profesor de vioară un student de la Conservator. La şase ani, Ion Voicu a început studiul viorii. Cu studentul de la Conservator, micul Ion a studiat câţiva ani, până când tânărul profesor s-a declarat depăşit de micul său elev şi le-a recomandat părinţilor să-i găsească un profesor mai bun. Printre cei care l-au iniţiat pe Ion Voicu în studiul viorii s-au aflat Garabet Avakian şi Vasile Filip, pentru ca la 14 ani să dea examenul de admitere la "Academia Regală de Muzică", unde a intrat direct în anul V.
Fiind admis la Academia Regală de Muzică din Bucureşti, a reuşit să absolve cursurile, care durau şapte ani, în doar trei ani, în 1940. Profesor şi îndrumător i-a fost Constantin Niculescu.
Marii artisti internationali, Menuhin, Oistrach, Voicu, Mehta sunt de etnie internationala.
Primul său loc de munca a fost cel de violonist în Orchestra Radio, dirijată de celebrul dirijor olandez Willem Mengelberg. Mengelberg nu a fost mulţumit la început de el şi i-a cerut lui Ion Voicu să-şi părăsească locul din orchestră şi să poftească afară: violonistul cunoştea foarte bine lucrarea pe care o repetau, se plictisea şi se foia pe scaun. Directorul de pe atunci al Orchestrei Radio era renumitul Theodor Rogalski, care a intuit uriaşul pontenţial al tânărului Ion Voicu şi la sprijinit, rugându-l pe Mengelberg să accepte să-l audă cântând o piesă. După ce Voicu a interpretat căteva partituri de Bach, Beethoven şi Mendelssohn Bartholdy, Mengelberg a spus:
Colaboraţi la Wikicitat „Acum înţeleg, el nu e făcut să fie component al unei orchestre. Este făcut pentru o carieră solistică.”
({{{2}}})
A devenit solistul acestui ansamblu, uimind criticii acelei vremi. La unul din concertele sale a atras atenţia lui George Enescu, care i-a oferit lecţii gratuite.
În anul 1946, Yehudi Menuhin a organizat la Bucureşti un concurs muzical, iar Ion Voicu a obţinut primul loc.
Din 1954, Ion Voicu a studiat la Conservatorul Ceaikovski cu violonişti celebri ca George Enescu şi David Oistrakh.
În cei 50 de ani de carieră, Ion Voicu a susţinut sute de concerte în întrega lume: la Paris, New York, Londra, Roma, Viena, Tokyo sau Berlin.
Cele peste 100 de LP-uri şi CD-uri cu înregistrări ale concertelor sale i-au adus faima peste tot. De la opere uitate şi readuse în actualitate, până la lucrări noi, scrise special pentru el de compozitori români şi străini, din repertoriul lui Voicu nu a lipsit nimic. A cântat alături de Yehudi Menuhin, David Oistrakh, Leonid Kogan sau Igor Oistrah.
Statul român i-a dat maestrului în folosinţă o vioară "Stradivarius", fabricată în 1702, care a aparţinut lui Joseph Joachim.
Vioara Stradivarius a fost achiziţionată de statul român, în 29 august 1956, de la firma Henry Werro, la preţul de 80.000 de franci elveţieni. La 7 septembrie 1956, Ministerul Culturii şi maestrul Ion Voicu au încheiat un contract de comodat care avea ca obiect darea în folosinţă a viorii. Contractul de comodat a încetat în 1986, când Ion Voicu a restituit instrumentul Filarmonicii "George Enescu". Ulterior, vioara a ajuns în posesia Muzeului Naţional de Artă al României. În 5 ianuarie 1990, Ion Voicu a ridicat vioara Stradivarius, care a rămas posesia familiei, după moartea sa, în 1997.
Pe 9 martie 2007, după îndelungate discuţii cu Ministerul Culturii şi Cultelor, Mădălin Voicu a predat vioara ministrului culturii, Adrian Iorgulescu.
Ion Voicu a fost directorul Filarmonicii "George Enescu" din Bucureşti timp de zece ani. A contribuit la crearea "Orchestrei de Cameră" în 1969 cunoscută în întreaga Europă şi prezentă la cele mai importante festivaluri muzicale internaţionale. Aceasta este în prezent condusă de fiul său, Mădălin Voicu.
Marii artisti internationali nu au etnie. Exemplu: Menuhin, Oistrach, Mehta, Voicu.
( Preluat de pe http://ro.wikipedia.org)
maminineta — 10 noiembrie 2008 @ 12:14 pm
,, Va multumesc pentru cuvinte,ce poarta-n ele-ncurajarea
Sunt ganduri ce rasar in minte si nu le-acopera uitarea
Daca sunt bune sau sunt rele,cei ce citesc,pot sa o spuna
Si cand n-o sa mai fiu in viata,o urma doar sa mai ramana,,
costache — 10 noiembrie 2008 @ 8:17 pm
Noua mea prietenie, cea cu maminineta este mai mul decat onoranta. Multumesc pentru vizita, te-astept cu drag pe blogul meu. O seara minunata!
CELLA — 12 noiembrie 2008 @ 1:55 pm
MULŢUMESC !!!
CELLA — 12 noiembrie 2008 @ 2:31 pm
http://www.youtube.com/watch?v=twrA6pG6yTw&feature=related
cadou (aproape)personal,de mulţumire
costache — 12 noiembrie 2008 @ 4:05 pm
@ Cella: Ma bucur ca ti-a placut, multumesc pentru vizita dar si pentru darul tau muzical. Spre rusinea mea, abia acum, datorita tie i-am descoperit pe minunatii baieti de la Rock Filarmonica Oradea. Sunt exceptionali. O zi minunata iti doresc.
CELLA — 13 noiembrie 2008 @ 12:15 pm
http://www.tritonic.ro/blog/?p=512#respond
prietei noastră speciale OANA i se pregăteşte un evenimrnt minunat : lansarea seriei regale
este o carte minunată,în lumea asta plină şi saturată de lucruri mai puţin bune avem nevoie de poveşti
m-am gîndit să vă semnalez asta şi să vă îndemn cu tot sufletul să citiţi poveştile Oanei
mulţumesc,şper că nu v-a supărat off topic-ul ăsta
costache — 13 noiembrie 2008 @ 1:04 pm
@ Cella: Niciodata nu ma voi supara pe solul ce-mi va aduce vesti frumoase! Prietena noastra Oana, numita candva, pe drept cuvant, la Radio Romania Cultural- „printesa romanului fantesy”, este o tanara deosebita, careia, Doamne-Doamne, i-a dat, pe langa frumusetea princiara, talent cat pentru zece genii si o putere de munca herculeana. Stiam de faptul ca „Razboiul reginelor” trebuie sa iese de sub tipar sub Editura Tritonic de acum doua saptamani si acest lucru m-a bucurat enorm. Imi doresc acest roman cu autograful Oanei in biblioteca, dar, contracost. Stiu Cella ca esti o prietena a „clubului Vania”, citesti si comentezi pe blogurile noastre si toti „te-am citit” a fi o prietena deosebita, talentata, spirituala si sufletista, ale carei comentarii sunt apreciate. Pe cand in lumea bloggerilor? Multumesc pentru vizita, iti doresc o zi frumoasa!
CELLA — 13 noiembrie 2008 @ 3:02 pm
mulţumesc de vorbă bună;pentru lumea virtuală este relativ nouă şi intru în ea că într-o prăvălie plină de jucării şi dulciuri;mă relaxez şi mă încarc cu minuni şi bunătăţi;este spaţiul meu de relaxare şi n-aş putea să mă lipsesc de vizitele aproape zilnice;şi da, acolo unde-mi place,aproape exclusiv unde-s poveşti,poezie,cărţi rămîn lipită deşi nu am să renunţ la cartea scrisă niciodată;
blog nu am să am că nu-s destul de extrovertită şi parcă nu îndrăznesc (încă), mi se pare o mare responsabilitate şi un spaţiu unde ( de care ) nu vreau deocamdată să fiu absorbită dar îi respect şi citesc pe cei care o fac , iar celor ce sunt apropiaţi structurii mele interioare îndrăznesc să le dau cîte-un semn de preţuire lăsînd cîte-o vorbă în „acasa” lor virtuală
o zi plină delumină să ai şi spor la scris 😆
Trexel — 13 noiembrie 2008 @ 11:08 pm
nu ma mai joc, pe unde umblu numa de cella dau.
(nea costache, si mie-mi place de cella da o tin la secret, ramane intre noi, ok? ;))
costache — 14 noiembrie 2008 @ 12:07 am
@ Trexel: Cella este o doamna care stie sa se faca placuta. Comentariile ei sunt mai mult decat pertinente, este obiectiva si…spirituala. In Cella gasesti intodeauna prietenul de care ai nevoie. relativ la secret, e ok, numai noi il stim! Multumesc de vizita.
Oana — 16 noiembrie 2008 @ 4:20 pm
Am ceva de recuperat pe aici, dar articolul asta imi place cel mai mult. O sa revin dupa ce citesc tot ce am pierdut.
Cristal — 16 noiembrie 2008 @ 10:59 pm
Viorile cu sunetele lor adanci, intunecate si fine; cu sunete ametitoare, deschise… Sonoritatea lor puternica ne face sa simtim ritmul placut al vietii.
Ma bucur cand aud ca muzicienii romani sunt recunoscuti in lumea intreaga.
Astept sa mai asterni cuvinte de suflet. 🙂